De opbrengst van ons MVO-advies gaat naar goede doelen

Wereld Missie Hulp (WMH) is een vzw die in duurzame ontwikkelingsprojecten investeert om zo wereldwijd nieuwe en gelijke kansen te creëren. Jaarlijks steunen ze zo’n 150 projecten.

De middelen hiervoor halen ze voornamelijk uit de inzameling van tweedehandskleding. Daar wordt de concurrentie steeds groter. Daarom besloot WMH om haar inkomsten te verruimen en nieuwe pistes te verkennen.

Het resultaat? De verkoop van verschillende pakketten MVO-advies voor bedrijven. “Het zijn kant-en-klare pakketten voor bedrijven die daar geen manager voor hebben maar wel maatschappelijk verantwoord willen ondernemen”, vertelt MVO-verantwoordelijke Kathleen Geysen in een gesprek met ons.

Hoe wordt tweedehandskleding precies voor het goede doel ingezet?

“Er zijn verschillende inzamelaars actief, zowel voor het goede doel als commerciële. Commerciële inzamelaars zamelen kleding in en verkopen ze. De winst gaat naar het bedrijf. Vzw’s zoals de onze schenken de opbrengsten aan goede doelen. Door te verkopen via gescreende opkopers geven we de gedeponeerde kleding niet alleen een tweede leven, maar konden we vorig jaar ook zo’n 800.000 euro investeren in duurzame ontwikkelingsprojecten.”

Naar wat soort goede doelen gaan jullie fondsen?

“Organisaties kunnen bij ons een project indienen voor hun goed doel. Vaak gaat het om kleine projecten, zoals hulp bij een waterput, zonnepanelen, een schooltje of medische hulpverlenging. Vaak steunen we die projecten in samenwerkingsverbanden met andere organisaties of bedrijven. JBC en Schoenen Torfs zijn daarvan voorbeelden. Dat zijn grotere partnerschappen.”

Toch zagen jullie een achteruitgang in de opgehaalde fondsen?

“De laatste jaren is de concurrentie voor tweedehandstextiel uit commerciële hoek sterk toegenomen. De inzamelaar die het meeste geld op tafel kan leggen, heeft doorgaans de beste kansen om de inzamelrechten voor een gemeente te winnen.  Wij kunnen zo’n financiële vergoeding niet bieden omdat we dat geld inzetten om mensen in nood te steunen. Maar dat maakt wel dat we heel wat containers in Vlaanderen hebben moeten weghalen. Heel jammer, want dat zijn inkomstenbronnen die we verliezen.”

Jullie vonden een innovatieve oplossing om jullie inkomsten aan te vullen.

“Tijdens onze gesprekken met bedrijven merkten we dat ze MVO heel belangrijk vinden. Alleen weten ze niet altijd waar te beginnen. Zeker kleinere bedrijven hebben geen MVO-verantwoordelijke. Vaak valt maatschappelijk verantwoord ondernemen of de steun aan goede doelen onder hun HR-dienst. Of onder hun communicatiedienst die ze niet echt hebben. Dat zette ons aan het brainstormen met een aantal mensen. Daaruit kwam het MVO-Kompas voort. Het is een kant-en-klaar MVO-pakket voor bedrijven die ermee gemakkelijk en snel aan de slag willen.”

Jullie nemen het werk uit hun handen?

“Zo kun je het stellen. We screenen met een professionele commissie sociale projecten die opgenomen willen worden in ons aanbod. Dat zijn projecten rond landbouw, onderwijs, gezondheid, enzoverder. Wij zoeken bedrijven die we met deze projecten kunnen linken. Matchmaking, zeg maar. In ruil voor hun financiële steun geven we de bedrijven hapklaar communicatiemateriaal over het project dat ze steunen. We hebben een vast format van brieven uitgewerkt, we bezorgen updates en foto’s.”

“Daar stopt het niet bij. We willen MVO echt binnenbrengen in de bedrijven. We bezorgen hen een certificaat als bewijs dat ze een project ondersteunden. Daarnaast krijgen ze ook starterstips waarmee ze heel eenvoudig aan de slag kunnen. Zoals? Of ze al gedacht hebben om hun plastiek flessen te vervangen met glazen karaffen of gepersonaliseerde drinkflessen voor hun medewerkers.”

Zijn de pakketten dan op maat van die bedrijven?

“We hebben de pakketten onderverdeeld in drie categorieën: brons, zilver en goud.

Met brons ondersteunen ze bijvoorbeeld een duurzaam ontwikkelingsproject. Ze krijgen het informatiepakket over WMH en het project dat ze steunen. Mét uiteraard feedback over de realisaties en de foto’s. Daarnaast ontvangen ze een boek met MVO-tips en het certificaat.

In het zilveren pakket bieden we hetzelfde aan, plus een ontbijtsessie of lunch waarbij ik het project kom uitleggen aan het personeel. Als ze willen, kunnen ze ook gebruikmaken van onze lijst met duurzame cateraars in Vlaanderen. Het is toch eens iets anders dan een doorsnee broodjeslunch.

Het gouden pakket? Dat is hetzelfde als het zilveren, maar dan kom ik ook een halve dag MVO-coaching geven op maat van het bedrijf. Dat kan gaan over hoe ze een duurzaam aankoopbeleid kunnen opzetten.”

Naast de pakketten willen jullie ook inzetten op circulaire economie. Hoe doen jullie dat?

“In onze kledingcontainers komt ook niet-bruikbare textiel terecht. We hebben heel veel gescheurde broeken, uitgerafelde T-shirts, … Vodden eigenlijk. We zijn op zoek gegaan naar partners die hiervoor een circulaire oplossing konden mee uitwerken.

En we hebben iemand gevonden. Ze gaan ons oud textiel dat niet herbruikbaar is, vervezelen en opnieuw tot garen spinnen. Uiteraard met een beetje nieuw katoen om het sterk genoeg te maken. Daarvan worden doeken geweven en nieuwe gadgets gemaakt. Het zou mooi zijn als we ermee naar een retailer zouden kunnen.”

Hoe verdelen jullie die circulaire producten dan nu?

“We hebben een catalogus gemaakt voor duurzame relatiegeschenken. Je kunt als bedrijf een flesje wijn of whisky geven, maar dat is niet altijd heel duurzaam. Onze artikels zijn bijvoorbeeld laptophoezen of hoezen voor tablets. We hebben ook plaids, tafelkleden en servetjes. Allemaal uit hergebruikt textiel. Het ziet er ook nog eens heel mooi uit. En bedrukking is mogelijk.”

Hoe uniek zijn jullie hiermee in de sector?

“Onze coachende aanpak is vernieuwend. We willen echt een positieve flow creëren bij de bedrijven. Door op andere dingen te focussen dan enkel profit, kun je veel kwaliteit krijgen. Het personeel gaat bijvoorbeeld fier zijn om voor het bedrijf te werken. Uiteindelijk gaat zich dat weer vertalen naar meer profit.”