Dagboek van een stakeholdertraject - deel 2

"Hoe kunnen we ons sociaal engagement structureel verweven in onze missie en visie?" Die vraag zette Switch, de grootste Apple-verdeler van België, dit jaar aan tot de eerste stappen naar maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Na een participatief traject met zijn stakeholders, rolt het retailbedrijf in 2016 zes mvo-projecten uit rond gezondheid, talentontwikkeling, energieverbruik, mobiliteit, samenwerking met andere organisaties en klantentevredenheid.

MVO Vlaanderen belicht gedurende de volgende maanden de leermomenten van dit stakeholdertraject. Een dagboek van een stakeholdertraject zo u wil.

Deel 2: mvo-infosessies voor medewerkers

Eerst stappen voor je kunt lopen. Die filosofie ging ook op bij het Switch-stakeholdertraject.

De eerste stap richting een mvo-summit met alle stakeholders was de ‘Discover’-fase. De trajectbegeleiders organiseerden in de zomer van 2015 vijf interactieve infosessies voor Switch-medewerkers. “Op die manier wilden we hen kennis laten maken met wat maatschappelijk verantwoord ondernemen inhoudt”, vertelt HR-directeur Carl Praet. “Omdat we tien vestigingen in Vlaanderen hebben, vonden we het belangrijk om de infosessies gespreid te laten plaatsvinden. Iedereen moest kunnen deelnemen. We wilden ook leidinggevenden van elke dienst mee krijgen.

We kozen voor ons hoofdkantoor in Antwerpen, onze winkel in Sint-Martens-Latem (Gent) en in Hasselt. Deelnemen was niet verplicht. Dat vonden we een belangrijke voorwaarde. Hierdoor konden we snel het engagement bij onze medewerkers toetsen.”

Teasers op intranet

Op de Switch Loop, het intranet, verschenen er als voorbode op de infosessies verschillende teasers rond mvo. “Het was een eerste, zachte introductie. Op een laagdrempelige manier kregen de medewerkers informatie over people, planet en profit, gaven we hen interessante websitelinks mee en publiceerden we ‘tips van de week’. Deze gingen onder meer over fietsen naar het werk, kiezen voor seizoensgroenten, het gebruik van kraantjeswater, enzovoort. We gebruikten onze Switch Loop ook als tool om onze medewerkers te laten inschrijven voor de infosessies.”

Opkomst niet ontmoedigend

De timing van de infosessies was misschien niet ideaal - het was zomervakantie - toch was Carl Praet niet ontgoocheld over de opkomst. In totaal namen er een vijftigtal medewerkers deel. “De opkomst was aan de lage kant, dat moesten we toegeven. Maar het was voor ons geen reden om ontmoedigd te geraken. We zagen dat de aanwezigen zeker geëngageerd waren. Het waren de ‘trekkers’ die we nodig gingen hebben. Vaak ging het om medewerkers die er in hun privé-leven ook al mee bezig zijn. We wilden er dus zeker voor zorgen dat ze erbij bleven.”

“Wat ik van de reacties tijdens de infosessies vond? Na het informatieve deel kwam er veel bruikbare input uit de eerste kleinschalige brainstormsessie. De ideeën over wat we konden doen in de toekomst moesten we zeker meenemen naar de summit. Die zijn uiteindelijk niet allemaal mee op tafel gekomen, maar ze staan wel in ons finaal rapport. We laten ze zeker niet verloren gaan.”

Enkele eerste ideeën van medewerkers

People

  • Apple Watch gebruiken rond gezondheid op het werk
  • 10-miles team
  • happiness@work blijven stimuleren
  • blijven inzetten op competentie-ontwikkeling
  • duurzame catering.

Planet

  • beschikbare (e-)fietsen
  • flexwerken
  • hergebruik verpakkingsdozen
  • LED-verlichting
  • accessoires met minder plastic verpakking.

Profit

  • checklist duurzaam aankopen
  • stickers voor ecoproducten in de winkels
  • duurzaam drukken
  • bundelen van bestellingen voor verzending
  • les geven aan kansengroepen.

In deel 3 belichten we de Switch-leermomenten tijdens de online bevraging bij medewerkers.