Belgische ondernemingen en duurzaamheid – een werk van lange adem

Voor veel Belgische ondernemingen oogt de toekomst positief. Ze denken dat duurzaamheid aan belang zal winnen en zeggen er meer aandacht aan te willen besteden. Dat zijn de voornaamste conclusies van een nieuwe studie van de Antwerp Management School (AMS) in samenwerking met ING België over de stand van zaken op het vlak van duurzaam ondernemen in België. 

Oog voor duurzaamheid? 

De Antwerp Management School (AMS) heeft in deze studie de gegevens van 293 Belgische ondernemingen verwerkt. Daaruit blijkt dat minder dan 10% zich beschouwt als een voortrekker op het vlak van duurzaamheid. Daar staat tegenover dat bijna 9 op de 10 bedrijven beweert oog te hebben voor duurzaamheid. Vlaamse ondernemingen zien erin meer voordelen dan hun Waalse tegenhangers. Bedrijven uit Vlaanderen leggen om hun duurzaamheid te vergroten sterker de klemtoon op productinnovatie en laten meer ruimte voor betrokkenheid van hun werknemers.

Ethische motieven?

De helft van de bedrijven zegt dat hun keuze voor duurzaamheid vooral is ingegeven door ethische motieven en sociaal engagement (om te doneren aan 'goede doelen'). Alle andere courante motieven houden echter rechtstreeks verband met de economische voordelen voor het bedrijf: kosten besparen, het bedrijf toekomstbestendig maken, het bedrijfsimago verbeteren en de betrokkenheid en trots van het personeel vergroten. Volgens de CSR Monitor 2018 zien eerder drie vierden van de Belgische bedrijven de economische voordelen van de MVO-inspanningen. 

Wordt duurzaam zakendoen verplicht?

Uit de studie blijkt dat de voornaamste externe drijfveren om te verduurzamen de nationale en internationale normen, wetten en regelgeving, de vraag van de markt naar duurzaamheid en ideeën van werknemers zijn. Interessant is dat bijna de helft van de respondenten wil dat de overheid duurzaam zakendoen verplicht maakt – een roep die luider klinkt bij grotere ondernemingen. De resultaten lijken dan ook te suggereren dat duurzaamheid niet wordt gezien als een factor waarmee een bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie, maar als elementair voor het bestaansrecht van de onderneming.

Onwillige werknemers? 

Verrassend genoeg vinden ondernemingen dat de grootste hindernis op weg naar duurzaamheid hun eigen werknemers zijn, al erkennen ze dat die soms een belangrijke drijvende kracht kunnen zijn. Ze zeggen dat voor hun werknemers vooral een gebrek aan kennis, tijd en enthousiasme een drempel vormt. Professor Lars Moratis van AMS: “Voor mij toont dit aan dat bedrijven beseffen dat het de moeite loont om hun werknemers te betrekken, maar daar in de praktijk mee lijken te worstelen. Dat suggereert dat HR op het vlak van duurzaamheid een belangrijke rol te vervullen heeft.”

Ben je nieuwsgierig naar meer resultaten, dan vind je die op deze infografiek