Behind the Brands drie jaar later

In februari 2013 lanceerde Oxfam zijn ‘Behind the Brands’ duurzaamheidscampagne.

De aanleiding? Slechts tien bedrijven produceren wereldwijd het meeste van onze voedingsmiddelen. Met hun werkwijze hebben ze een directe impact op het milieu. Dus ook op de miljoenen mensen die deel uitmaken van de productieketen. De consument blijft onwetend en daar wil Oxfam met deze campagne verandering in brengen.

Oxfam roept via behindthebrands.org consumenten op om via sociale media de tien grootste bedrijven een spiegel voor te houden en hen zo te overtuigen meer inspanningen te leveren rond:

  • Transparantie omtrent beleid
  • Vrouwenrechten
  • Rechten van landbouwarbeiders
  • Inkomen van de landbouwers
  • Onteigeningen en duurzaam gebruik van landbouwgrond
  • Reductie van waterverbruik
  • Klimaat (uitstoot van broeikasgassen)

Op de eerste plaats?

Volgens de laatste cijfers prijkt Unilever op de eerste plaats wat betreft inspanningen voor een sterk klimaatbeleid, correcte verloning van landbouwers en arbeiders, en transparantie over de oorsprong van hun producten. Nestlé en Coca Cola nemen plaats twee en drie voor hun rekening.

Wereldwijd meer dan 700.000 tweets, Facebook shares en pins

Na drie jaar staat de teller van behindthebrands.org op 700.000 tweets, Facebook shares en pins door consumenten wereldwijd. Een mooi resultaat, al wil Monique van Zijl, campagnemanager van Behind the Brands, niet te hard van stapel lopen.

“Door aanhoudende druk van honderdduizenden Oxfam-aanhangers, evolueren de ‘Big 10’ ongetwijfeld in de goede richting. Maar de echte uitdaging is nog maar net begonnen. Bedrijven moeten de aanpassingen in hun beleid nu effectief in de praktijk brengen. Alleen dan zal er echt iets veranderen voor de miljoenen kleinschalige landbouwers en landbouwarbeiders.”