Organisaties die producten en diensten aanbieden aan consumenten en aan andere klanten hebben verantwoordelijkheden tegenover die consumenten en klanten.
Thema's
Consumenten
-
-
Organisaties en bedrijven hebben een grote invloed op het consumptiepatroon bij het grote publiek. Ze hebben de mogelijkheid mensen aan te moedigen om op een duurzame manier te consumeren.
-
Een transparantere wereld betekent beter geïnformeerde consumenten. Ze laten zich niet meer zo snel iets op de mouw spelden. De externe communicatie moet gekenmerkt worden door transparantie en eerlijkheid. Wanneer een bedrijf door de mand valt, verspreidt dat nieuwtje zich razendsnel.
-
Het belang van duurzame klantenrelaties is evident. Toch hanteren bedrijven vaak een kortetermijndenken bij het zoeken en behouden van klanten. Specifieke aandacht voor een klantenbeleid met het oog op duurzaamheid is dan ook geen slecht idee.
-
Een MVO-label maakt het mogelijk maatschappelijke verantwoordelijkheid op een meetbare manier te vertalen naar stakeholders.
-
Om een duurzame relatie op te bouwen moeten organisaties onder meer de privacy van de consumenten beschermen.
Maatschappij en buurt
-
Bedrijven worden wel vaker in verband gebracht met pijnpunten als bijvoorbeeld lawaai- en geurhinder of mobiliteitsproblemen. Een bedrijf heeft veel invloed, meer zelfs dan een doorsnee gezin en kan die positief, negatief of neutraal inzetten voor de buurt.
-
Bedrijven investeren steeds meer expertise, menskracht, faciliteiten en netwerken in de lokale samenleving. Het levert niet altijd financiële winst op. Sommige voordelen zijn niet in geld uit te drukken. Daarom wordt er gesproken van Social Return on Investment.
-
Wat is het MVO-verhaal van jouw bedrijf? Wat kwam er terecht van je plannen om energie te besparen of het ziekteverzuim terug te dringen? Zit je op de goede weg, of waren er tegenvallers? Wees er transparant en eerlijk over. Bijvoorbeeld in de vorm van een duurzaamheidsverslag.
-
Het toenemende belang van mvo weerspiegelt zich ook in de bedrijfscommunicatie. Steeds meer bedrijven communiceren over hun maatschappelijk verantwoorde praktijken en gaan daarover in dialoog met hun stakeholders.
-
Samen bereik je meer
Verandering bereikt een onderneming meestal niet alleen. Er ontstaan steeds meer mvo-coalities met vaak verrassende samenwerkingspartners. Concurrerende bedrijven en maatschappelijke organisaties worden daarbij kennispartners.
-
Definities
We definiëren sociaal ondernemerschap als innovatieve, sociale waarde creërende activiteiten die plaatsvinden in verschillende omgevingen: zowel in niet-winstgedreven (non profit) als in winstgedreven (profit) omgevingen.
-
Sponsoring en liefdadigheid zijn twee manieren van een bedrijf om haar betrokkenheid met de lokale gemeenschap te tonen.
-
Ondernemingen maken deel uit van de samenleving. Ze vormen geen geïsoleerde instituties, maar beïnvloeden en worden beïnvloed door tal van groepen en individuen. Dit noemen we de stakeholders of belanghebbenden van de onderneming.
-
Alle lidstaten van de Verenigde Natie keurden eind september 2015 de 2030 Agenda voor Duurzame Ontwikkeling goed. Ze engageerden zich op die manier tot initiatieven en beslissingen die nodig zijn om onze planeet en maatschappij op duurzame koers te brengen.
Mensen
-
Diversiteit – of verscheidenheid - uit zich op tal van vlakken: geslacht, leeftijd, nationaliteit (afkomst), handicap, huidskleur (uiterlijk), opleidingsniveau, seksuele geaardheid,… Organisaties komen er vandaag veel meer dan vroeger mee in aanraking.
-
Mvo is niet mogelijk zonder transparantie en stakeholderoverleg. De sociaal-economische situatie, de vooruitzichten, het algemeen beleid,… van een organisatie. Het zijn thema’s die stakeholders aanbelangen.
-
Omdat mensen het bedrijf maken, zijn zij het belangrijkste kapitaal van het bedrijf. Mensen die op hun plek zitten in een bedrijf, presteren beter. Het HR-beleid (met speciale aandacht voor werkbaar werk en levenslang leren) heeft, niet onlogisch, veel raakvlakken met MVO.
-
Organisaties die internationaal actief zijn, kunnen in aanraking komen met heikele kwesties rond mensenrechten in de landen waarin ze opereren. Ook zij hebben een verantwoordelijkheid als het gaat om de naleving van de mensenrechten.
-
Competentieontwikkeling is het proces van het verwerven van nieuwe bekwaamheden die nodig zijn om bepaalde handelingen te verrichten in een specifieke context. (Mulder, 2002)
-
Veiligheid en gezondheid op het werk zijn essentiële componenten van mvo. Dat de wetgeving deze thema’s goed regelt, belet niet dat organisaties op tal van vlakken vrijwillig extra-inspanningen kunnen leveren voor zowel hun medewerkers als externe actoren.
-
Werkbaar werk is een thema dat de afgelopen jaren steeds belangrijker werd. We moeten met zijn allen langer gaan werken, maar dat betekent ook dat we langer moeten kunnen én willen werken.
-
“Werknemers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie.” Dat lezen we wel eens vaker. Beter zou zijn: “Betrokken werknemers…”.
Milieu
-
Biodiversiteit is de totale verscheidenheid aan leven op aarde. Die verscheidenheid is enorm en omvat mensen, dieren, planten en alle andere organismen. Biologen schatten dat er meer dan 40 miljoen soorten op de wereld zijn, waarvan we er enkel zo'n vier miljoen kennen.
-
CO2-uitstoot is sterk gerelateerd met energieverbruik en heeft een negatief effect op het klimaat. Bedrijven merken nu al de gevolgen van extreme weersomstandigheden in hun internationale toeleveringsketen. Denk daarbij aan misoogsten en het verschuiven van klimaatzones.
-
Materialen vormen de ruggengraat van onze economie. Ze zijn de dragers van onze productie- en consumptiepatronen. Maar dit materiaalverbruik legt een veel te hoge milieudruk op de aarde. Het soort materiaal, de herkomst en de gebruikte hoeveelheid zijn hierbij van belang.
-
In Vlaanderen is meer dan 84 % van de broeikasgasemissies een rechtstreeks gevolg van energiegebruik en -productie. Dringende actie is nodig, maar de betrokken domeinen, methodes en actoren zijn talrijk.
-
Bedrijven worden soms in verband gebracht met pijnpunten als lawaai- en geurhinder of mobiliteitsproblemen.
-
De mens oefent invloed uit op het klimaat door de emissie van stoffen als kooldioxide (CO2), methaan (CH4) en lachgas (N2O). Deze stoffen houden warmtestraling van de aarde vast; de zogenaamde broeikaswerking die de opwarming van de aarde veroorzaakt.
-
Mobiliteit, of het geheel van verplaatsingen, vervoersmiddelen en -infrastructuur, is essentieel voor ondernemingen en voor de samenleving. Zowel transport dat gepaard gaat met de distributie van goederen (intern en extern) als het woon-werkverkeer behoren tot dit thema.
-
Bij de uitbating van een bedrijf krijgt men te maken met verschillende types waterstromen.
-
Bedrijven kunnen door hun activiteiten mogelijk het milieu vervuilen door ongewenste stoffen uit te stoten in de lucht: lood, kwik, vluchtige organische stoffen (VOS), zwaveloxiden (SOx), stikstofoxiden (NOx), dioxine en ozonafbrekende stoffen hebben effecten op het milieu en op de gezon
Trendwatching
-
Innovatieve ideeën over product of productieproces, kunnen de productiviteit in uw bedrijf verhogen of producten aantrekkelijker maken.
-
De kringloopeconomie of circulaire economie is een economisch systeem dat de herbruikbaarheid van producten en grondstoffen maximaliseert en waardevernietiging minimaliseert; anders dan in het huidige lineaire systeem, waarbij grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde va
-
Delen is aan steile opmars bezig. Van het delen van auto's en zwaar materiaal, fietsdelen en samenhuizen tot het delen van kennis, gereedschap, infrastructuur, parkeerplaatsen, ...
-
Bij aankoopbeslissingen let u meestal op de prijs, de kwaliteit en de levertijd van een product.
-
Je doet aan ecodesign wanneer je als ontwerper milieu-aspecten integreert in de ontwerpfase én hierbij de volledige levenscyclus van het ontwerp bekijkt (van grondstoffen tot afdanking), zodat de milieulast van het uiteindelijke ontwerp afneemt.
-
Zowel de Europese, federale als Vlaamse overheid nemen verschillende initiatieven met betrekking tot de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven.
-
Het belang van duurzaam ondernemen voor mensen, organisaties en overheden groeit. Het zou eigenlijk de basis voor elk project, initiatief of organisatie moeten zijn. Maar zover is het nog niet. Om van woorden naar daden te komen, is een andere generatie business modellen noodzakelijk.
-
Er bestaan vele verschillende definities van een peer-to-peer economie. De term peer-to-peer stamt uit de ICT-sector en verwijst naar computers die rechtstreeks met elkaar een netwerk bouwen zonder de tussenkomst van een centrale server. De afkorting hiervoor is P2P.
Zakendoen
-
‘Goed besturen’, oftwel Corporate governance, omvat een reeks regels die de verdeling van de rechten en plichten tussen de verschillende deelnemers in de onderneming definieert. Dit zijn de raad van bestuur, managers, aandeelhouders andere beheerders.
-
Bij aankoopbeslissingen let een onderneming nog te vaak enkel op de prijs, kwaliteit en levertijd van een product. Een duurzaam aankoopbeleid houdt echter in dat producten ook op sociale en milieuaspecten worden beoordeeld.
-
Ruimte laten voor eerlijke concurrentie is eigen aan maatschappelijke verantwoordelijkeheid. Klanten moeten kunnen kiezen tussen verschillende aanbieders van producten en diensten voor een goede marktwerking.
-
Eerlijke handel, oftewel fair trade, steunt op een handelsrelatie met leveranciers die gebaseerd is op dialoog, transparantie en respect en die ijvert voor een grotere rechtvaardigheid in de internationale handel.
-
Het door waarden gedreven ondernemen kent vele benamingen, zoals 'maatschappelijk verantwoord ondernemen', of 'ethisch ondernemen', of ook 'waardengericht ondernemen' of nog 'duurzaam ondernemen', etc.
-
Het recht op eigendom is een mensenrecht dat wordt erkend in de Universal Declaration of Human Rights.
-
Maatschappelijk verantwoord ondernemen stopt niet aan de grenzen van de onderneming. Zeker in het buitenland kan u voor ethische dilemma’s komen te staan: milieuvraagstukken (bedrijfsafval, energiebesparing, transportkeuzes, …) en sociale kwesties (veiligheid en gezondheid, kinderarbeid,
-
Duurzaam investeren en beleggen is een investerings- en beleggingsbeleid dat rekening houdt met de economische, sociale, ecologische of culturele effecten van het investeringsproces, op korte en lange termijn, en hierover in dialoog treden met de relevante maatschappelijke belanghebbende
-
Lean is een denk- en werkwijze gericht op het continue verbeteren van bedrijfsprocessen. Het tegengaan van verspilling staat hier centraal.
-
Het meetbaar en dus zichtbaar maken van mvo-prestaties binnen de organisatie is cruciaal: voortdurend monitoren of observeren van de activiteiten is op zich vrij logisch. Enkel zo kan je monitoren dat de activiteiten voortgang boeken.
-
Diverse mvo- en managementthema’s krijgen in bedrijven occasioneel of continu aandacht.
-
De maatschappelijke, technologische en economische evoluties dwingen organisaties om zich snel aan te passen. Nog al te vaak wordt gekozen voor de snelle, vertrouwde aanpak van korte termijn oplossingen met weinig garantie op duurzaamheid.
-
Maatschappelijk verantwoord aankopen wordt ook wel ketenverantwoordelijkheid genoemd.
-
Transparantie is een belangrijk instrument voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Transparantie gaat over openheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van uw organisatie.