De Europese Unie zal haar plannen voor personenauto’s, en de strenge uitstootnormen die daar vanaf 2025 mee gepaard gaan, niet versoepelen.
Onderzoek: ‘Ceo wil bouwen aan mvo-strategie’
Bedrijfsleiders ontdekken wat de waarde van een duurzame strategie kan betekenen voor hun bedrijf. Zoveel blijkt uit een enquête van McKinsey. Maar, stellen de enqueteurs, ook al zijn er sterke voorlopers op het vlak van duurzaamheid, voor de meeste ceo’s moet het echte werk nog beginnen.
McKinsey voert de duurzaamheidsenquête niet voor de eerste keer. In het verleden was voor ceo’s reputatie altijd één van de belangrijkste redenen om duurzaamheid na te streven. Denk maar aan hoe in Vlaanderen met lof en een vleugje jaloezie over Colruyt wordt gesproken als het op duurzaamheid aankomt. De retailer heeft er een sterke reputatie mee weten op te bouwen.
De markantste wijziging in de laatste enquête is het feit dat ceo’s steeds meer (40%) als belangrijkste reden opgeven dat ze de missie, strategie en waarden van het bedrijf willen laten sporen met een duurzame strategie.
Een reden voor optimisme, want dat formuleert de duurzame strategie tegelijk algemener en dieper dan wanneer het enkel aankomt op reputatie, wat nogal vaak aanleiding geeft tot bij voorbeeld greenwashing – of business as usual in een duurzaam kleedje.